Persbericht: NVWA onderzoekt exclusieve tabaksverkoop op festivals

By September 30, 2017Persberichten

‘Sponsoring heet dat gewoon’

Philip Morris, Japan Tobacco en British American Tobacco betalen nog altijd voor exclusieve verkoop op festivals. Onderzoeksredactie Tabak controleerde er 21, bij 16 werden producten van maar één fabrikant verkocht. Organisatoren erkennen daar geld voor te hebben ontvangen, soms tienduizenden euro’s. In juli startte de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit een onderzoek naar vergelijkbare contracten tussen JTI en studentenverenigingen. De NVWA gaat nu ook de festivalwereld onder de loep nemen.

‘Sponsoring heet dat gewoon’, zegt Pinkpop-directeur Jan Smeets. British American Tobacco (Lucky Strike) en JTI (Camel) kregen in 2009 en 2010 ieder een boete van 45.000 euro wegens betaling voor exclusieve verkoop op Pinkpop. Hoewel die boetes bij recidive veel hoger kunnen worden, schrikt dit de industrie niet af. Afgelopen jaren zijn op Pinkpop opnieuw tegen betaling exclusief tabaksproducten verkocht door Philip Morris (Marlboro), aldus Smeets. Ook Extrema, organisator van onder meer Extrema Outdoors en Solar Weekend werkt volgens woordvoerder Wieteke van Berkom ‘al ruim tien jaar’ naar ‘alle tevredenheid’ samen met PMI. In een telefoongesprek zegt ze dat exclusiviteit ‘de eerste harde eis’ van de fabrikant is, hoewel die niet in het contract wordt gezet.

In 2016 telde ons land volgens de Festival Monitor 934 festivals met 26,7 miljoen bezoekers. Op deze enorme afzetmarkt is Philip Morris marktleider. JTI en BAT moeten het doen met kleinere namen.

In gesprek met BAT in 2010 kondigde de VWA – voorloper van de NVWA – aan ‘op evenementen standaard alle contracten op te zullen vragen om vast te stellen welke vergoedingen door fabrikanten aan evenementenorganisaties worden uitgekeerd’. Bij navraag laat de NVWA weten dat dit voornemen niet is opgevolgd. De bevindingen van Onderzoeksredactie Tabak zijn voor de NVWA nu wel aanleiding voor nader onderzoek.

British American Tobacco en Japan Tobacco International hebben niet op de bevindingen van Onderzoeksredactie Tabak gereageerd. Philip Morris International schrijft: ‘In algemene zin benadrukken wij dat de verkoop van tabaksproducten door ons bedrijf voldoet aan alle geldende Nederlandse wet- en regelgeving.

Voor het hele artikel zie: www.onderzoeksredactietabak.nl

Contact:
Ties Keyzer, keyzer@onderzoeksredactietabak.nl
+31 20 3057612 en +31 636011245

Krijn Schramade, schramade@onderzoeksredactietabak.nl
+31 205727834 en +31 6 39780374

Marcel Metze (hoofdredacteur), metze@onderzoeksredactietabak.nl
+31 24 6632328 en +31 6 54674124

 

Similar Posts: