Persbericht: Tientallen boetes webshops e-sigaretten

By January 9, 2018Persberichten

Reclameverbod wordt massaal overtreden

De Nederlandse Voedsel – en Waren Autoriteit deelde afgelopen maanden
tientallen boetes uit aan online verkopers van e-sigaretten. Zij overtraden
massaal het reclameverbod. Ondanks de boetes doen veel webshops dat nog
altijd. Dat blijkt uit een inventarisatie van Onderzoeksredactie Tabak.

Sinds juli 2016 valt de elektronische sigaret onder de presentatie- en reclameregels
van de Tabaks- en Rookwarenwet. Alleen ‘reguliere’ presentatie van het product, in
verpakking en met gezondheidswaarschuwing, is toegestaan. Alle andere informatie
geldt als reclame. Een half jaar geleden stelde Onderzoeksredactie Tabak (ORT) vast
dat driekwart van een steekproef van 25 webshops de regels overtrad.

De NVWA beloofde te handhaven. Dat blijkt gebeurd. Volgens Roel Fresow, voorzitter
van de E-sigaretten Bond Nederland, heeft de Autoriteit intussen tientallen boetes
uitgedeeld. De NVWA bevestigt dit maar wil het precieze aantal nog niet noemen.
Webshops in overtreding moeten in eerste instantie 450 euro betalen. Bij herhaald
overtreden kan dit oplopen naar 4.500. Fabrikanten, groothandels en importeurs
lopen risico op een boete van 45.000 euro die na herhaling kan oplopen tot 450.000
euro.

De vraag is wel hoe succesvol de NVWA-actie is. Eind december voldeed het grootste
deel van de webshops die ORT eerder bezocht nog steeds niet aan de regels. Sommige
hebben hun website aangepast, maar veel tonen nog steeds mooie plaatjes van
mensen die ontspannen aan een elektronische sigaret zuigen, sommen voordelen van
e-sigaretten op, en bieden kortingen om de consument tot kopen te verleiden.

Grijs gebied

Veel verkopers laken de strenge regelgeving. Jurist Vincent Romviel van webshopvereniging
Thuiswinkel.org vindt dat die ‘op sommige punten een grijs gebied blijft’.
Betty van Veenschoten van TheVapeStore.nl gaat in beroep tegen haar boete. ‘Als je op
je website gratis verzending aanbiedt, zit je volgens de NVWA al fout.’ Hans Wesselink
van Go-Vapour.nl, ook beboet, vindt de regelgeving belachelijk: ‘Als ik voorlichting geef
over het verschil tussen tabak en een elektronische sigaret, wordt dat al gezien als
reclame.’ Directeur Jan Hein van Erp van groothandel Zensations is zelfs woest. ‘Ik
heb mijn website na een boete van 4.500 euro volledig aangepast. Maar toen belde een
inspecteur dat ik nog zo’n boete kreeg vanwege de aanduiding ‘nieuw’ in een banner.
Het is mij niet duidelijk wat ik wel en niet mag.’

E-sigaretten bondsvoorzitter Fresow, die in het dagelijks leven plastisch en
reconstructief chirurg is en daarnaast e-sigaretten importeert, sluit zich aan bij dit
koor. ‘E-sigaretten zijn een minder schadelijk alternatief voor tabak roken. Zo’n
technologie moet juist toegejuicht worden.’

RIVM

In die stelling zit nu juist het probleem. Het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en
Milieu (RIVM) deed in 2013 onderzoek naar e-sigaretten. De damp (‘vape’) blijkt wel
degelijk schadelijke stoffen te bevatten zoals propyleenglycol, glycerol, nicotine,
aldehyden, nitrosamines en metalen. ‘Langdurige inhalatie van deze stoffen kan leiden
tot irritatie en schade aan de luchtwegen,’ meldt de RIVM-website. ‘Maar ook tot
hartkloppingen en tot een verhoogde kans op kanker.’ Op grond van dit onderzoek
besloot de regering in 2016 om e-sigaretten wat betreft reclame en presentatie onder
het regime de Tabaks- en Rookwarenwet te plaatsen.

Verder blijken e-sigaretten de stap naar het roken van tabak te vergemakkelijken.
Recent Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in JAMA Pediatrics, laat zien dat het
roken van e-sigaretten door jongeren de kans verdubbelt dat ze op tabak overstappen.
Van de e-sigaretten rokers gebruikt 85 procent ook reguliere sigaretten (zie kader).

Toelichting: Opmars e-sigaret

Volgens een peiling uit 2012, de Special Eurobarometer 385, gebruikte 7 procent van de Europese bevolking van 15 jaar en ouder weleens een e-sigaret. In Nederland was dat 1 procent tot 2012, maar daarna begon het te stijgen. In 2016 zei 3,5 procent van de Nederlanders weleens een e-sigaret te hebben gebruikt. Ongeveer vier op de tien e-sigaretgebruikers doet dit dagelijks. Van de e-sigaretgebruikers was 85 procent ook een ‘reguliere’ roker.
Ruim een-derde van de Nederlandse scholieren van 12 t/m 16 jaar experimenteerde in 2015 weleens met een e-sigaret. Voor een gewone sigaret was dat bijna een kwart. Van de 12-jarigen heeft 21 procent al ervaring met de e-sigaret. Reclame van e-sigaretverkopers
richt zich vaak op jonge mensen. Uit onderzoek van Onderzoeksredactie Tabak blijkt dat het merendeel van de webshops die e-sigaretten verkopen in recente jaren zijn opgericht.
(Bron: Trimbos Instituut / Onderzoeksredactie Tabak)

Toelichting: Voor- en tegenstanders

De Nederlandse overheid wantrouwt de e-sigaret, de Britse ziet die juist als alternatief. In haar Tobacco Control Plan van juli 2017 staat: ‘Steeds meer bewijs duidt erop dat e-sigaretten minder schadelijk zijn voor de gezondheid dan tabak. De overheid zet zich in om consumenten te steunen die willen stoppen met roken en minder schadelijke nicotineproducten willen proberen.’
Een half jaar eerder had het Britse tabaks- en e-vapour concern Imperial Brands (voorheen Imperial Tobacco) besloten om 100.000 pond aan Britse politieke partijen te doneren en nog eens maximaal 100.000 te spenderen aan andere politieke uitgaven. Tegenstanders zien de e-sigaret als een eerste stap naar het roken van tabak en vinden dat hij rookgedrag ‘normaliseert’. De e-sigaret moet volgens hen nog veel strenger gereguleerd worden, bijvoorbeeld als geneesmiddel, of helemaal verboden. Hun standpunt wordt ondersteund door een recent onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA Pediatrics. Het roken van e-sigaretten door jongeren verdubbelt de kans dat ze ook tabak gaan roken, zo blijkt daaruit.

JAMA artikel: https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2666219

Imperial Brands donaties:
http://www.imperialbrandsplc.com/content/dam/imperial-brands/corporate/investors/shareholder-centre/AGM/118936-Imperial%20Brands%20NoM%202016.pdf

Similar Posts: