Persbericht: NVWA beboet tabaksfabrikant JTI voor studentendeals

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft Japan Tobacco International boetes opgelegd voor verkoopafspraken met studentenverenigingen. Vorig jaar ontdekte de Onderzoeksredactie Tabak dat de fabrikant van onder meer het merk Camel verenigingen geld betaalt voor exclusieve verkoop van hun producten. De NVWA ziet dit als sponsoring en heeft ingegrepen. In reactie heeft JTI de lopende contracten per 1 april beëindigd.

Op 1 juli 2017 berichtte de Onderzoeksredactie over de exclusiviteitsafspraken tussen JTI en studentenverenigingen in Groningen, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Delft en Maastricht. De NVWA startte een eigen onderzoek. Nu laat de instantie weten in 2017 in totaal 9 boetes te hebben uitgedeeld. Het onderzoek is nog niet afgerond. De tabaksfabrikant kan nog in beroep gaan tegen de boetes, die mogelijk kunnen oplopen tot een totaal van ruim 3 miljoen euro.

Een deel van de verenigingen besloot vorig jaar naar aanleiding van de publicaties het aflopende contract met JTI niet te verlengen. Een ander deel meldt dat JTI in reactie op de boetes de contracten per 1 april heeft beëindigd. JTI wil niet ingaan op vragen van de Onderzoeksredactie Tabak.

Door onze redacteur Ties Keyzer.

Similar Posts: