Tabaksfabrikant JTI gebruikte Green Deals om producten te promoten

Een jaar geleden oordeelde de NVWA nog dat de deelname van tabaksfabrikant Japan Tobacco International (JTI) aan de Green Deal in Zandvoort niet in strijd was met de Tabakswet. Maar nieuwe documenten die de Onderzoeksredactie Tabak in handen kreeg na een WOB-verzoek vertellen een ander verhaal.

Tussen 2011 en 2014 werkten de tabaksfabrikant en de gemeente Zandvoort samen in de zogeheten Green Deal schone stranden. In het kader hiervan werden peukenbakken en asbaktegels geplaatst met het logo van JTI. Bij navraag door ORT oordeelde de NVWA dat dit geen sluikreclame was, omdat JTI niet aan de actie deelnam om zijn producten te promoten.

ORT heeft nu documenten in handen die een nieuw licht werpen op deze zaak. Aanvankelijk weigerde de gemeente om de documenten te geven, maar nadat ORT door de bezwaarcommissie en een bestuursrechter in het gelijk was gesteld, heeft de gemeente ze alsnog vrijgegeven.

Het gaat hier om mailwisselingen tussen JTI en de gemeente in de periode 2011 t/m 2014. Hierin omschrijft JTI zichzelf als een ‘’initiatiefnemer vanuit de sigarettenindustrie die zijn verantwoordelijkheid neemt”. Maar dan toch zonder het eigen belang te vergeten. De beide partijen spraken af dat JTI posters en wegwerp-asbakken zou uitdelen aan de strandpaviljoens in Zandvoort – deels met en deels zonder het JTI logo. Degene mét het logo gingen – mét instemming van de gemeente – naar strandpaviljoens waar JTI nog geen contract mee had. Daarmee kreeg het bedrijf dus de gelegenheid om bij die paviljoens reclame voor zichzelf te maken.

De mailwisselingen kunt u hier bekijken

Voor verdere vragen kunt u terecht bij:

Tijn Oostenbrink, oostenbrink@onderzoeksredactietabak.nl

0615894672

Similar Posts: